Klid koňských očí a okolní přírody Opatského Mlýna vás pohladí na duši

Napsali o nás : Klid koňských očí

Únor 26, 2021, Marika Mejzlíková

Říká se, že koňské oči působí na člověka terapeutickými účinky. A také že jízda na tomto mohutném zvířeti uzdravuje tělo i duši. Pokud patříte k těm, kdo obdivují majestátnost koní a zároveň milují procházky malebnou přírodou, vydejte se do Opatského Mlýna nedaleko Třebíče na Vysočině.

Sídlo jezdeckého klubu se nachází v areálu bývalého vodního mlýna založeného již kolem roku 1700. Svoji původní funkci mlýn ztratil někdy v polovině minulého století, ale kouzlo okolního prostředí zde zůstalo. Kolem údolí Mlýnského potoka se rozprostírají rozsáhlé pastviny s koňmi a přímo u potoka stojí nová písková jízdárna, boxy pro koně a kruhová jízdárna.

Opatský Mlýn stojí pod hrází u splavu Opatského rybníka na Mlýnském potoce, který protéká třemi Valdíkovskými rybníky, směrem od Náramče. A proč ten název mlýnský? Protože na něm kdysi byly celkem tři mlýny. Dva v Náramči a tento, nejníže položený zde ve Valdíkově.

Jeho novodobý počátek spadá někdy do roku 1721. Mlýn v nějaké podobě zde však byl odedávna a bezesporu jej založili Třebíčští Benediktýni z tamního kláštera., kteří nechali zbudovat i Opatský rybník nad mlýnem.

V současnosti je ve stáji ustájeno 8 koní, je však soukromá, tzn. všechny koně patří soukromým majitelům a stáj nenabízí turistům vyjížďky do přírody či výuku jízdy na koni. Nebuďte ale zklamaní, určitě vás všichni rádi přivítají, když se na koně přijdete podívat třeba i s dětmi. A když budete mít štěstí a potkáte někoho, kdo si na vás udělá čas, třeba vás i rád na svém koni sveze.

Jak se k mlýnu dostanete?

Celý areál se nachází na samotě u Opatského rybníka. Přístup k němu je po asfaltové silnici, která je odbočkou ze silnice vedoucí z Valdíkova do Smrku.

Procházky do okolí

Výlet za čtyřnohými krasavci můžete spojit s příjemnou procházkou okolní přírodou. Nedaleko mlýna najdete Opatský rybník, ve kterém si můžete v létě zaplavat nebo u něj jen zarelaxovat při západu slunce. Výhled na rybník s pozadím mlýna je opravdu kouzelný.

Od mlýna je možné vyrazit různými směry. Polní cesta kolem rybníka dlouhá necelé 2 km vás zavede do Hostákova, kde se v létě často pečou ryby. Jednu takovou si určitě kupte, vaše chuťové pohárky vám jistojistě poděkují.

Pokud se ze stáje vydáte dál po polní cestě vedoucí podél potoka v údolí, dojdete chatovou oblastí až ke stoupajícímu kopci. Na jeho vrcholu se po odbočení doprava dostanete do obce Smrk. Když však odbočíte doleva, budete pokračovat mezi poli a dále po přejití silnice můžete dojít až do Kojatína, kde vás přivítají další pastviny s koňmi. Tato stáj mnoha lidem připomíná spíše ranč z amerických filmů a cítí se zde jako na Divokém západě.

Krátký vzkaz od majitelů na závěr…

Nacházíte se na soukromém pozemku současných majitelů mlýna, Hany a Radka Seemannových.
Mlýn je dnes upraven pro běžné rodinné bydlení a také pro provozování jezdeckého klubu a souvisejícího chovu koní.

Prosíme všechny, aby udržovali pořádek a projíždějící, aby respektovali, že cesta do údolí je soukromá a jezdili po ní ohleduplně a bezpečně.

Návštěvníky prosíme, aby nekrmili koně a nechodili k nim do ohrad.